In januari collecteren we voor het project ‘doopsgezinde basiseducatie’.
Achter deze taaie noemer gaat een verrassend veelzijdig project schuil. Een project dat een boek, podcasts en korte filmpjes combineert in een brede educatieve opzet. Een project dat doopsgezinden en niet-doopsgezinden aan het woord laat en ruimte biedt voor academische reflectie. De verschillende fases van het project borgen dat op de basis teruggegrepen kan worden, juist als daarop wordt voortgebouwd.
Acht doopsgezinde ‘pijlers’ worden verkend. De eerste fase is een boek, opgebouwd uit steeds drie onderdelen: een interview met een doopsgezinde ‘expert’ door een niet-doopsgezinde, die vanuit nieuwsgierigheid en onbekendheid kritische vragen stelt. Het tweede onderdeel bestaat uit (de weergave van) een gesprek tussen twee of meer doopsgezinden over het betreffende onderwerp, waarna in het derde onderdeel een (populair-)wetenschappelijke uiteenzetting volgt.
Vervolgens worden per ‘pijler’ een podcast en een kort filmpje gemaakt. De opzet is zodanig dat het boek, de podcasts en de filmpjes een geheel vormen, maar ook op zichzelf staan. Op deze manier bedienen we zowel de lezende generatie als de generaties die zich meer digitaal laten onderwijzen. Het vooruitzicht is dat deze podcasts en filmpjes de komende jaren steeds aangevuld en uitgebreid worden, zodat er een levend, groeiend geheel ontstaat dat blijft inspireren.
De stichting Doopgezinde Geloofsopbouw en Solidariteit heeft toegezegd de uitgave van het boek, dat in het voorjaar van 2025 zal verschijnen, op zich te nemen.