In augustus vorig jaar kwamen we bijeen in Utrecht om te kijken naar wensen en mogelijkheden voor Doperse Educatie, een gezamenlijk initiatief van seminarie en Doopsgezinde Geloofsopbouw en Solidariteit. Het was een geanimeerde bijeenkomst waar allerlei ideeën naar voren kwamen.

Geja Laan kwam met de vraag naar een boekje voor dopelingen. Het boekje van Gerrit van den Nieuwendijk is aan vervanging toe. Er meldden zich direct een aantal mensen om dit idee verder uit te werken. En zo gingen in oktober Chris Doude van Troostwijk, Fernando Enns, Saapke van der Meer, Wieteke van der Molen, Daniel Serrano Bernal, Marijn Vermet en Hermine Dekkers aan de slag.

Het voornemen om binnen een half jaar met een voorstel te komen bleek wat te ambitieus. In een aantal online-vergaderingen verkenden we de mogelijkheden om tenslotte uit te komen bij een concreet plan dat we nu met een kerngroep verder gaan invullen en van een tijdspad gaan voorzien.

Voor wie is deze Doperse educatie bedoeld? We richten ons op mensen die geen lid zijn van een Doopsgezinde gemeente maar wel meer willen weten over wat Doopsgezinden zijn en waar ze voor staan. Maar ook voor Doopsgezinden is het goed die kernwaarden op te halen zodat je die ook aan anderen duidelijk kunt maken. En voor wie geïnteresseerd is in de theologische achtergronden komt er een verdiepende laag bij elk van die kernwaarden.

Aangezien jongeren tegenwoordig liever een filmpje bekijken of een podcast beluisteren dan te lezen, gaan we de informatie ook in die vorm brengen. We zijn van plan om rond de verschillende kernwaarden van de Doopsgezinden dit materiaal te ontwikkelen. Reacties van gebruikers kunnen worden meegenomen en als alle modules gereed zijn, komt er tenslotte een boekje met uitleg over onze kernwaarden met ook QR-codes naar de verschillende filmpjes en podcasts die gemaakt zijn.

Op 2 juli worden er spijkers met koppen geslagen. Dan moeten de namen van de ontwikkelaars bekend zijn plus een tijdspad.

In september kunnen we meer laten weten, bijboorbeeld wanneer we verwachten dat het eerste materiaal beschikbaar zal zijn.