Najaarsollecte DGS

Radicale vernieuwing?! Maak deelname mogelijk voor zusters en broeders uit Guatemala.

Van 1 tot en met 4 juni wordt in Nederland de 20steBelievers Church Conference’ gehouden. met als thema ‘Radical Renewal? De bijeenkomst is zo gepland dat mensen van over de hele wereld die naar Zürich gaan (500 jaren Anabaptisme), daarna ook aan de conferentie deel kunnen nemen.

Voor ons als DGS is deze conferentie een mooie gelegenheid om onze contactpersonen uit Midden- en Zuid-Amerika naar Nederland uit te nodigen. De conferentie zou een prachtige gelegenheid zijn om meer uitwisseling op gang te brengen tussen de broeders en zusters daar en van hier.

De Stichting voor Doopsgezinde Geloofsopbouw en Solidariteit heeft al jaren contact met Semilla, het doopsgezinde seminarium in Guatemala. Semilla bedient geheel Midden-Amerika. Het seminarium voorziet  doopsgezinden in gehele regio zowel in laagdrempelig bijbelonderwijs op plaatselijke niveaus als ook in academische scholing. Het contact met AMBS, een van de belangrijkste Doopsgezinde universiteiten in de USA, voorziet in de mogelijkheid dat studenten bij Semilla internationaal erkende diploma’s op wetenschappelijk niveau kunnen behalen. In Mondig heeft Iris Speckmann (namens DGS) verslag gedaan van de reis samen met Jaap Schiere (DG Wereldwerk). Tijdens dit bezoek heeft zij nagedacht hoe we onze contacten de komende jaren zo kunnen vormgeven, dat ieder daardoor wordt bemoedigd en opgebouwd.

De Believers Church Conference wordt al gehouden sinds 1967, als gezamenlijk initiatief van Doopsgezinden en Baptisten. Voorheen werd deze conferentie vooral georganiseerd door en voor anabaptisten uit Europa, USA en Canada. Maar het is de vurige wens om de bijeenkomst uitnodigender en toegankelijker te maken voor mensen uit het zuidelijk halfrond.

Van een dergelijke samenkomst zouden velen kunnen profiteren. Onze geloofsgenoten van Midden- en Zuid Amerika hebben ons veel te bieden, met hun ervaring, kennis en spiritualiteit. Vooral op het gebied van gemeenteopbouw, intercultureel bijbellezen, vredestheologie en groene theologie zal hun blik op de dingen verrijkend zijn voor ons denken en doen. Daarnaast willen we graag de verschillende seminaria bij elkaar brengen rond de vraag hoe men elkaar ook op langere termijn kan versterken, zodat de achterban nog beter kan worden bedient.

Aangezien de betrokkenen uit het zuiden vaak zelf niet de middelen hebben om ver te reizen, is een collecte noodzakelijk om de ontmoeting en dialoog op gang te brengen.

Financiële ondersteuning van Doopsgezinden om deel te nemen aan conferenties in de regio is dan ook heel welkom.

We hopen met uw bijdrage vier mensen aan de conferentie te laten deelnemen, en daarom heen nog verschillende andere ontmoetingen tot stand te kunnen brengen. De najaarscollecte van de DGS is bedoeld om dit mogelijk te maken. Geef gul!